154. díl, Baru: Holky a mašiny

30.05.2022

Tak se Vám zase probírám dědou Jungem. Knížkou Člověk a jeho svět. Prostě mě to k ní pořád táhne, dělám si výpisky a přemýšlím. Když mi to kdysi ve škole nařizovali, bouřila jsem se. A teď dobrovolně, nikým neznámkována si dělám poznámky do sešítku. Jungova spoluautorka Marie-Louise von Franz, což on bohužel číst nemohl, protože svou část knihy dokončila až po jeho smrti, píše o tom, jak se muži vztahují ke své vnitřní ženě. První mě napadla metafora, jak muži ve válce pečují o svou zbraň, to je vždycky žena, ne? Marie Luise mne ale trumfla, když popsala vztah mužů k lodi. Ženská jména, vpředu mořská panna. A víte, proč kapitán v případě potopení neopouští svoji loď? Je to přece jeho žena. A proto každá jiná žena na palubě nosí smůlu. Dobré, ne? Věděli jste to? Marie-Louise to pak završila posledním příměrem, který ťal do živého. Auto. I auto má mnohdy ženské jméno, majitel ho leští, obletuje a pečuje o něj, jako o náročnou milenku. Tak to je opravdu výstižné, moc mě to pobavilo, a samozřejmě, má pravdu. Viděli jste někdy muže pečovat o auto nebo o motorku?

Kdyby vyšla mužská verze recenze na vnitřní ženu, vypadala by asi takhle:

Testujeme novou Yamahu, totiž ženu.

Žena s růžovým přelivem patří mezi nejočekávanější novinky letošní sezony a o to víc redakci těší, že může být u prvního představení.

V čem je jiná oproti standardní verzi?

Je to dvouválec s pérováním, sympatickým displeyem a kupou dalších novinek.

Od chvíle, kdy se nová žena představila si rychle začala získávat sympatie dobrodružně laděných jezdců a dost možná proto, že se jedná o výraznou mašinu (ženu), která nekomplikuje život náloží zbytečností.

Ano, podařilo se představit trhu kousek, o který bude jistě velký zájem a nemusí nutně obsahovat nestandardní úpravy, na které jsme zvyklí u některých jiných značek.

Stačí se podívat do specifikace a technických tabulek, aby každého trklo, že tu máme výraznou osobnost, silný výkon a její tvar a naložení se dohromady podílí na perfektním vyvážení.

Je inspirována jakoby světem rallye mašin pro lepší pohyb jezdce.

Ani displey nezůstal stejný, nabízí konektivitu a dobré spárování.

Dokáže aktivovat ABS, když je potřeba vpředu nebo vzadu a nevypadá složitě měnit její nastavení.

Podvozek, pérování s vyššími zdvihy doplňuje štelovatelný tlumič v několika stupních a jistých změn se dočkal také vzduchový kanál směřující dopředu, který vypadá hezky, ale také umí zamezit vnikání prachu a nečistot.

Světlá výška je ideální.

Stránka motoru je výkonově v pořádku společně s předsazenými dvojčepy ideálního objemu a maximálním točivým momentem.

Nejlepší dojem dělá naživo.

Dobré tovární zpracování je vidět na první pohled.

Ačkoliv se technicky prezentuje jako čtyřicítka, málokdo by tomu uvěřil, pokud by se nepodíval do dokumentace.

Akceleruje na jedničku z místa, akorát pozor, nezkušenému jezdci může začít ujíždět, a i přes dobrou ovladatelnost by začátečník mohl mít určité potíže se zvládnutím jízdy.

Tím vlastně klame tělem, působí že moc nejede, ale při pohledu na tachometr ručička šplhá sebevědomě vzhůru a přesvědčuje tak o opaku.

Vyloženě super jsou brzdy, silné kotouče prostřednictvím radiálních čtyřpístů se starají o perfektní kontrolu, a nejen zde poznáte, že stojí za svou cenu.

Ve městě i mimo město působí agilně, na nerovném povrchu nebo ve vodě si není tak jistá, ale je potřeba si vybrat, čemu kdo dává přednost.

A takhle by se dal test shrnout, je dobré uvědomit si svoje priority a vědět, co jezdec očekává a pak vám z toho vyjde, že skvěle vypadá, jede velmi dobře, má super výbavu, barevné stylové šasí kapoty a svému jezdci přinese jistě mnoho jízdních zážitků a emocí.

Zátah motoru, reakce na plyn a jistota podvozku a brzd, tak v tom má jednoznačně navrch a jestli za to stojí, to si už musí každý rozhodnout sám...

Na oddělení genderových příležitostí by tyto recenzenty pravda ihned ukřižovali.  

Genderová expertní komora ČR (která skutečně existuje a nabízí například seminář: Feministická sebepéče: Jak spálit patriarchát, ale samy*i nevyhořet? Jaké podoby může mít "feministická sebepéče"? - a asi nemyslely/i starý dobrý orgasmus jako Margit. Jak se vypořádat s omezeným posunem v oblasti genderové rovnosti v české společnosti? Jak pečovat o sebe, když práce, kterou vykonávám, přináší nenávistné útoky zpochybňující genderovou expertízu jako takovou i osobní invektivy? Jak si udržet nadšení pro feministickou perspektivu pokud působím ve stresovém, ne-feministickém nebo přílišně neoliberálním prostředí, které má rysy toxického pracoviště? Jaké jsou vaše sebe-pečující strategie a rituály? Co vás žene - kolegyně*ové služebně starší a zkušenější - i po těch letech kupředu?), tak tahle genderová expertní komora, by asi podalal žalobu. Kolegyně*ové služebně starší by to asi nerozdýchali, páč ten popis dělá z ženy prostý objekt. Ale děda Jung a po něm Marie-Luisa moc dobře věděli, o čem to je. Ten obraz vnitřní ženy. Vůbec by mne tedy nepřekvapilo, kdyby následně Yamaha Motor Europe N. V. vydala tiskové prohlášení:

Koncern Yamaha se omlouvá svým zákazníkům za politováníhodné komplikace. Naši jezdci, a to byli zainteresováni ti z nejzkušenějších, žádní začátečníci, došli k překvapivému poznání, že testovaný objekt, totiž Yamaha - žena, počal vykazovat nevyzpytatelné chování. Přestože se všechny funkce zdály zpočátku vyladěny, nereagoval stroj tak, jak by uživatel primárně očekával. Využili jsme služeb profesionální technika, který stroj prohlédl, znejistěl a oproti všem očekáváním začal šeptat něco o tom, že Yamaha žena má poněkud komplikovanou duši. K našemu překvapení zřejmě nehovořil o duši ve smyslu součástí kola. I přes naše ujištění, že kola motocyklu jsou dezdušová se zahleděl do dálky a začal šeptat: Píši vám, Karino, a nevím, zda jste živa, zda nejste nyní tam, kde se už netoužívá ... nikdo z našeho týmu netušil význam tohoto sdělení, ale na internetu se nám podařilo dohledat, že citoval Ortenovi Elegie. Proč, to nikdo neví.

K jakému vozu byste se přirovnaly?

(Sorry, Margit, zapomeň na svůj strašlivý vkus na auta.)

A jakým byste ve skutečnosti chtěly být?

A měly byste odvahu jít na semínář Genderové expertní komory ČR?

(ps: jedna skvělá kolegyně psycholožka tam chtěla najuknout, tak si podala žádost o členství, anonymním  hlasováním však bylo rozhodnuto, že ji neberou, ale může to zkusit zase za dva roky. Co dodat.)